۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۲۶

زنگنه اعلام کرد:

آخرین وضعیت داوری قرارداد کرسنت/ احتمال ممنوعیت صادرات گاز ترش در مجلس

آخرین وضعیت داوری قرارداد کرسنت/ احتمال ممنوعیت صادرات گاز ترش در مجلس

وزیر نفت با تشریح آخرین وضعیت داوری قرارداد گازی کرسنت با بیان اینکه احتمال رای آوردن پیشنهاد ممنوعیت صادرات گاز ترش ایران در مجلس شورای اسلامی دور از دسترس نیست، اعلام کرد: دعوای گازی ایران با کرسنت در داوری بین المللی هنوز تمام نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیژن زنگنه در یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه 5 سیما درباره آخرین وضعیت داوری قرارداد کرسنت امارات، گفت: دعوای ایران با این شرکت اماراتی در داوری بین المللی هنوز تمام نشده است و باید ببینیم تا چند ماه آینده نتیجه این داوری به کجا می رسد.

وزیر نفت درباره پیشنهاد اخیر برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر ممنوعیت صادرات گاز ترش ایران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این موضع برخی از نمایندگان مجلس جدی است و احتمال رای آوردن آن دور از دسترس نیست.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه هم اکنون نمی توان درباره سرنوشت قرارداد کرسنت اظهار نظر کرد، افزود: تا چند ماه آینده وضعیت داوری قرارداد گازی ایران و کرسنت امارات تعیین تکلیف می شود.

وی همچنین در ادامه با اشاره به اتلاف گسترده گاز طبیعی توسط مشترکان خانگی و تجاری در آستانه فصل زمستان، بیان کرد: هم اکنون 70 درصد سبد انرژی کشور را گاز طبیعی تشکیل می شود و 85 درصد مردم کشور از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

این مقام مسئول با اشاره به اتلاف و رشد قابل توجه مصرف گاز توسط مشترکان خانگی با سرد شدن هوا، اظهارداشت: با افزایش مصرف گاز خانگی مجبور به اعمال محدودیت‌هایی در صنایع، کارخانه ها، نیروگاه‌های برق و واحدهای پتروشیمی می شویم و اگر این اتلاف انرژی ادامه یابد، حتی در برخی از روزهای زمستان احتمال افت فشار و یا قطعی گاز وجود دارد.

وی، ظرفیت فعلی تولید گاز طبیعی ایران را 600 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و افزود: در شرایط فعلی با وجود افزایش تولید گاز اما با واردات روزانه 30 میلیون متر مکعب و صادرات کمتر از این میزان، واردات گاز از صادرات گاز پیشی گرفته است.

زنگنه با بیان اینکه برای سال جاری برنامه خاصی به منظور افزایش حجم صادرات گاز طبیعی کشور نداریم، اعلام کرد: سیاست فعلی ایران اجرای قراردادهای فعلی و عمل کردن به تعهدات قراردادی خود به کشورهای همسایه است اما قطعا تا چند سال آینده حجم صادرات گاز افزایش می یابد.

وزیر نفت با یادآوری اینکه صرفه جویی 4 تا 5 درصدی مردم در مصرف گاز طبیعی برای زمستان سال جاری معادل تولید یک فاز پارس جنوبی صرفه جویی در مصرف گاز کشور به همراه دارد، گفت: به عبارتی دیگر، با 5 درصد صرفه جویی مردم در مصرف گاز، نیاز به سرمایه گذاری 3.5 میلیارد دلاری برای احداث یک پالایشگاه پارس جنوبی وجود نخواهد داشت.

این عضو کابینه دولت با اشاره به شمارش معکوس برای افزایش تولید گاز از فازهای 12، 15 تا 18 پارس جنوبی، تاکید کرد: قطعا با اجرای برنامه‌های در دست اجرا تا سه سال آینده 17 فاز جدید پارس جنوبی وارد مدار تولید می شود که در این صورت ایران در برداشت گاز از پارس جنوبی از قطر جلو می افتد.

زنگنه همچنین با اشاره به اخذ مجوزی از شورای اقتصاد به منظور سرمایه گذاری 29 میلیارد دلاری در فازهای جدید پارس جنوبی، تاکید کرد: حتی اگر تحریم‌ها هم لغو نشود امکان وجود این سرمایه گذاری وجود دارد.

این مقام مسئول در پایان درباره دلایل لغو قرارداد شرکت مپنا در طرح توسعه میدان فروز B خاطر نشان کرد: هم اکنون اولویت وزارت نفت، توسعه میادین مشترک بوده و توسعه میادین مستقل همچون فیروز B در دستور کار قرار ندارد، ضمن آنکه شرکت نفت اصلا قراردادی با مپنا امضا نکرده و تنها یک تفاهم نامه اولیه بین دو طرف امضا شده است.

کد خبر 2425480